Andre semester / Vår

Etter en (forhåpentligvis) avslappende juleferie er det på 'an igjen. Semesteret pleier å begynne i midten av Januar så det er mer enn nok fri. 

I dette semesteret tar dere kun to fag; Dikult 103 - Digitale sjangre: digital kunst, elektronisk litteratur og dataspill, og Dikult 104 - datateknologi: historie, teori og praksis. Man tar kun to fag fordi de er på 15 studiepoeng hver og utgjør tilsammen 30stp, som er anbefalt mengde for et semester. 


Dikult 103 - Digitale sjangre: digital kunst, elektronisk litteratur og dataspill 

Emnet: Dette emnet på visse sjangere innen digital kultur. Det mest interessante for folk flest vil være spill delen. 

Pensumlitteratur: Litteraturlisten er Digital art, The john hopkins guide to digital media, og Understanding video games. Alle bøkene er tilgjengelig i pdf format på nett hvis du greiere å grave dem frem. Hvis ikke du finner dem kan du også spørre noen medstudenter om de har dem. Bøkene må nok siteres på eksamen. 

Timeplan: Mener at det er timer to ganger i uken. Onsdager og fredager, om jeg ikke tar feil. 

Obligatorisk: Man må delta i diskusjoner eller 'assignments' på mitt.uib hvor du skal kommentere problemstillinger og andre saker. Eksempler på dette er små analyser av elektronisk litteratur eller meninger rundt vold i spill. Disse er ikke enormt tidskrevende, men må gjøres som en del av obligatorisk aktivitet før eksamen. Det et to omfattende obligatoriske oppgaver: du skal lage en presentasjon om favorittspillet ditt som du har mulighet til å vise klassen, og en vlog (video) presentasjon hvor du kommenterer over elektronisk litteratur. Sistnevnte trenger kun å være med stemme og ikke filming av ansikt. Det er i tillegg en flervalgsprøve på to timer som skal fullføres. Denne foregår hjemme og man kan bruke alle hjelpemidler, man kan også ta denne flere ganger hvis du ikke greier den første gangen. 

Eksamen: Hjemmeeksamen over 7 dager, ca. 4000 ord. Dette er en eksamen med flere oppgavealternativ. 

Vanskelighetsgrad: Litt mye obligatorisk, men ellers greit. Man må grave dypt på eksamen for å nå ord grensen, men den har litt valgfrihet. 

Lærerikt: Jeg syntes ikke emnet var spesielt spennende fordi det fokuserer litt mye på elektronisk litteratur og det kan være ganske tørt. Jeg vil derimot si at det er veldig interessant å lese andres meninger rundt temaene som tas opp i diskusjonene på Mitt. Det som var en litt negativ hendelse var da emneansvarlig ble ganske forbanna på en fyr som ikke hadde gjort 'leksen' fordi han har ADD eller en annen tilstand som gjorde det vanskelige å fokusere på oppgaven. Oppgaven var å utforske elektronisk litteratur eller noe i den duren. Det var ihvertfall jævlig unødvendig å kjeft på fyren i plenum og det kunne blitt ordnet opp på en mye roligere måte. Læreren begrunnet med at dette er høyere utdanning og krever innsats, noe som forundret meg for her har man jo ansvar for egen læring og hvis man ikke gjør det obligatoriske så må man ta det på eget ansvar. 

 

Dikult 104 - Datateknologi: historie, teori og praksis

Emnet: Ledes av samme lærer som 101. Dette emnet fokuserer på datamaskinens historie, i tillegg til litt praktisk øving på lab. På lab'en skal man lære programmer som basic, xml og javascript, i tillegg til et arduino kurs. Arduino er et slags elektriker kurs hvor du skal sette sammen noen deler, plugge en greie inn i datamaskinen, skrive noen koder på maskinen og få noen lys til å blinke. Avhengig av hvilken lærer som har kurset kan det ta kort tid eller veldig lang tid. Basic er en emulator for commodore 64 og læres av en annen lærer, en veldig hyggelig professor. Xml og javascript læres av enda en ny lærer, som jeg ikke har et like godt inntrykk av.

Pensumlitteratur: Består av en del, men mye av det blir lagt ut på Mitt. Det er også en del artikler som skal leses til hver forelesing. Disse må strengt tatt ikke leses for å bestå emnet, men man må bruke litteraturen som kilder på eksamen. 

Timeplan: Ihvertfall time på tirsdag og lab i utvalgte uker. Kan hende det er to timer per uke. 

Obligatorisk: Et par små tekst og kode oppgaver. Hvis disse ikke er obligatoriske bør du likevel gjøre dem. Det kommer en 'midterm exam' som går over et par timer hjemme, og hvis du ikke har gjort tidligere oppgaver kan det hende at du må gjøre veldig mye på denne. Gå på alle lab timene, dette er veldig relevant for den kommende eksamenen. 

Eksamen: Samme som i 103, 7 dagers hjemmeeksamen, 4000 ord. På eksamen må du skrive om datamaskinens historie, personvern og sikkerhet, teknologisk tenkemåte, en basic og xml eller javascript oppgave. Du får ikke velge mellom oppgavealternativ. En veldig kjedelig eksamen med andre ord. På datamaskin historie anbefaler jeg å bruke boken Computer: A history of the information machine. Om du bruker tredje utgaven og skal skrive om personlige datamaskiner fra 70- og 80-tallet bør du se på side 231 og opp til 266. 

Basic: Her er litt Basic hjelp som en tidligere elev satte sammen: https://drive.google.com/file/d/0B8PVv7bj9GwZTGtiNWlSaWNmQ2M/view?usp=sharing

XML: XML eksempler: https://www.w3schools.com/xml/xml_examples.asp 

Katalog eksempel: https://www.w3schools.com/xml/cd_catalog.xml
Disse kan du fint kopiere inn i Notepad ++ og fylle inn nye ord. Husk å lagre filen som xml (endre navn på filen og legg til .xml på slutten), og 'utfør'/ kjør den i nettleser.
Bruk denne til å godkjenne filen: https://www.w3schools.com/xml/xml_validator.asp 
Lim inn koden i det nederste alternativet. 

Vanskelighetsgrad: Kan være litt vrient med tanke på at datahistorie er tørt og programmering kan være vanskelig for nybegynnere. 

Lærerikt: Jeg skal ta en liten 'rant' her. Informatikk studenter pleier å ta 104 som et av sine frie studiepoeng emner og de har spesialisert seg i tekniske emner, dette gjør at de har mye bedre kjennskap til programmer enn første-års dikult studenter. I xml og javascript går læreren veldig fort igjennom veldig mye i løpet av 3 til 4 timer på lab. Legg til at en god andel av klassen er informatikk studenter og du får et veldig skjevt blikk på hvor gode studentene egentlig er i programmering. I den fjerde timen presterer læreren å spørre om det er noe galt med surstoffet i rommet fordi alle studentene hadde så tomme blikk. Det er helt latterlig og fornærmende å påstå noe slikt, og viser en enorm liten evne til selvkritikk og til å stille spørsmål til læremetoder. I løpet av alle mine år på skolebenken har jeg aldri hørt en lærer som påstår at det er elevene det er noe galt med.

Det stopper ikke her, dessverre. I løpet av timen skal han sjekke at alle har fått gjort 'leksen' som er å modifisere en chatbot. En fyr som er litt før meg i rekkefølgen hadde ikke fått gjort den på grunn av noen feil i programmet. Han kunne ikke legge til eller fjerne så mye som et tegn fra programmet for da ville det ikke fungere, dette skjedde da han var hjemme. Han sendte til og med melding til lærer før timen, men det fikset ikke problemet. Uheldigvis fungerte plutselig programmet når han satt i timen og dette prøvde han å forklare når det var hans tur. Læreren blir rimelig passiv aggressiv og mener at det er hans egen feil som ikke forstår det selv om karen prøver å forklare at det ikke var noe han hadde gjort. Plutselig reiser læreren seg midt i en setning og går videre til nestemann. Jeg overhørte litt av samtalen, men møtte fyren senere på ad fontes og spurte ham hva som skjedde. Han var mildt sagt jævlig forbanna og fornærmet over behandlingen. Jeg var rimelig irritert også. Ikke bare fordi en person som leder undervisningen oppførte seg helt uakseptabelt mot en person som ikke hadde gjort noe galt, men fordi han fornærmet hele klassens intelligens. Har også hørt fra andre at han har vært en kødd mot andre studenter også, så beware. 

Legger ved en passende reaksjon. Arrivederci, folkens.

HS7cMrIxghg
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Jim R.

Jim R.

22, Bergen

Dette er en blogg om Digital kultur studiet på Universitetet i Bergen. Perfekt for deg som vurderere eller har søkt opptak til dette studiet. Her deler jeg min erfaring med studiet i tillegg til tips om fagene og karriere.

Kategorier

Arkiv

hits